tisdag 1 januari 2019

HEJDÅ 2018 - VÄLKOMMEN 2019

Ännu ett år är slut.
Det har gått i turbotakt som vanligt med paddling och cykling och vandring och foto och jobb och barnbarn och mycket, mycket annat.

Under året har jag haft mycket kul med BARNBARNEN. Speciellt tvillingarna gillar ju action och det passar mig bra. Vi har haft otaliga besök i Skrylleskogen. I mars kom det hör och häpna lite snö så jag tog med skidorna och det ville såklart barnen testa. Dom klarade det förvånansvärt bra i pjäxor som var typ 20 nummer för stora så efteråt körde vi såklart Skåne runt efter skidor till dom.
Julafton kom det några millimeter snö igen så då tränade dom tappert inför vår skidresa nu i januari.





Annars har vi plaskat och badat både i bassäng och hav, vi har varit en vecka på Karis hytte, besökt massor med lekplatser och nu innan jul fick Allan och jag äntligen ta med dom till TIVOLI! Det blev succés!
Ja, och så har vi ju gjort julgodis vilket resulterade i en uppmärksammad liten film på Facebook. Full rock´n roll!






I år hade jag för en gångs skull semester mitt i sommaren som vilken normal människa som helst. Mest för att vi skulle på Karis hytte då faktiskt och så ville jag inte stycka upp det så mycket.

Innan hytteturen cyklade Allan och jag runt BORNHOLM. Ganska backigt ibland men jättefint och mysigt.




Och så har vi såklart varit i Alpbach! Som såklart var lika härligt som vanligt.
Nya saker i år var att jag var med på soluppgångsvandring till Wiederberger Horn (som var underbart) och på guidad vandring som skulle bestigit Gratlspitz men där gruppen var för långsom så vi kom aldrig upp. Fast jag var inte långsam. Jag har ju varit där både själv och med Kari och Odd så det var ingen världskatastrof att vi inte kom upp och det var ju trevligt med vandringssällskap. Fick lite tips av guiden också.
Allan tog sig hela vägen upp till Farmkehralm så han var väldigt nöjd.


PADDLAT har jag gjort en hel del men som vanligt enligt mitt tycke alldeles för litet. Jag vill alltid göra mer av allt.
Jag har inte hunnit med så mycket motionspaddling på kvällarna men varit med på en del längre paddlingar. S Fyn som av en konstig anledning blev en tjejtur, runt Ven, Blekinge i regn och kallt och sedan solsken och så underbara Värmland igen. Värmland bjöd på både paddling, vandring och svampturer.










En stor och viktig och jätterolig grej under året var att vi i KFÖ arrangerade TJÄRÖFESTIVALEN 2018 som blev en stor succés. Fulltecknad med folk på vänt och många nöjda paddlare.
Lotta har designat den fina affischen med min bild och vi i arrangemangsgruppen hade rosa västar!




I FFIM (Fotografiska Föreningen i Malmö) har jag varit med på många roliga saker.
Sussie och jag har hållit i porträttgruppen i år och om vi får säga det själva så har det gått riktigt bra.
Leva i Malmö-projektet ställdes ut i Tyskland och då var jag såklart med både fysiskt och med bilder.
På väg hem besökte vi PRORA - Hitlers dröm om en semestaranläggning för alla riktiga tyskar.
Styrelseresan gick till Bua/Varberg.




För första gång sedan jag började skicka in fick jag i år inte med någon bild i RSFs Årsbok. Tråkigt! Får skylla på att det var ny jury.
Men jag kammade i alla fall hem en seger i Månadens Bild. Även denna gång med en bild från Nærøyfjordpaddlingen. Temat var Vatten och bilden är tagen med min GoPro framme på kajaken.


Sunny 16 - gruppen har jobbat lite i motvind på sistone. Emma bor i Norge, Bengt har haft fullt upp med sin bok, Øyvind har nytt jobb och jag är ju engagerad i så himla många projekt.
MEN i år blev det äntligen utställning - på Galleri M i Eslöv.



Som ni ser hänger utställningen fortfarande kvar och 26 januari kommer vi föreläsa på galleriet.

Ädelförfarandegruppen hos Kenneth har jobbat med Kallitypi i år.

I Plantparken kämpar MayBritt och jag på med vår lilla odlingslott. Trots torkan har vi i år haft jättemycket fina tomater och goda klockchili. Och massor med underbara blommor.
Rotfrukterna får vi jobba lite mer på.



Till Australien har vi inte kommit än. Lina kom hem i stället - för att söka nytt visum eftersom hon har hittat pojkvän där. Väldigt lång bort såklart - men jag tänker att det viktiga är att hon mår bra och trivs.
Utan vår närvaro tog hon dock sin MBA-examen och vi är jättestolta!


I strokeföreningen håller jag fortfarande i Anhöriggruppen och vi har haft lite olika aktiviteter i år. Besökt Skissernas museum i Lund till exempel. Och som sommaravslutning hade vi en härlig kväll på Långa bryggan i Bjärred.


Med strokeföreningen har jag varit med på flera trevliga bussutflykter, bland annat till Skagen.


Sedan har givetvis min syster Kari och jag haft vår årliga förjulsträff i Köpenhamn, Allan kom som vanligt över på lördagen och vi hade långlunch i Fröken Bærners kelder, vi har varit i Norge och firat Karis 60-årsdag, tvillingarna har fyllt 4 år och deras lillasyster är redan 1 år.


Och ja - just det. Långt innan hon fyllde år blev hon ju döpt så då fick Kari och jag hoppa i folkdräkterna.


Och så JOBBAR jag ju! 100%. 8 timmar varje dag.
Flera påpekade att jag inte hade med det i min förra årsberättelse och det är ju såklart jättetokigt att inte ha med eftersom det faktiskt tar en så stor del av ens tid.
Jag älskar mitt jobb. Dels för att jag tror att jag kan göra skillnad för människor och också för att jag har så superbra arbetskamrater. Här kommer några av dom:


Egentligen bär det aldrig emot att gå till jobb. Jag cyklar gärna dit.
Enda nackdelen är att det tar så mycket tid. Jag hinner inte allt jag vill! Tänk att kunna göra ett större fotoprojekt, tänk att kunna hitta en billig resa och sticka iväg nästa dag.

Ja - jag både längtar till och fasar för pensionen. Men har i alla fall börjat tänka lite på det.

Vi får se!


Inför 2019 har jag ett stort mål och det är att det skall bli färre möten. När man är engagerad i mycket blir det många möten och fast jag orkar egentligen så är det tråkigt att öppna almanackan och se att det är bokningar varje kväll.

I paddelklubben har jag gått varvet nu känns det som. Varit motionsansvarig, långfärdsansvarig, suttit i styrelsen och varit ordförande i många år. Så på årsmötet i februari lämnar jag med varm hand över till andra.
I år vill jag bara jobba med projekt: Tjäröfestival 2019 och kanske Grönlandspaddling 2020.
Så ser min plan ut i alla fall. Och förhoppningsvis kan jag även dra ner på annat efter hand.

Om en dryg vecka blir det skidsemester med barnbarnen i Säfsen.
Så SE UPP I BACKEN för snart kommer vi.

VÄLKOMMEN 2019 MED MÅNGA NYA AKTIVITETER!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar