söndag 28 juni 2015

TAKE YOUR SHOES OFF AND LEAVE YOUR GUN AT THE DOOR

Katter är förbjudna, döda kan inte begravas på grund av permafrosten och även i offentliga rum tar man av sig skorna och går med foppatoffler inomhus.


På kartan finns en liten rosamärkt del kring Longeyarbyen där man kan färdas utan vapen. Annars är det gevär på.
Halva året är det totalt mörker men nu skiner solen dygnet runt. Eller det är ljust i alla fall.

SVALBARD är onekligen ett lite annorlunda semestermål- men såklart helt i min smak.
Jag har tjatat länge om att jag vill paddla på Grönland - fast det är ju så förbaskat dyrt!

Till Longyearbyen går det ganska billiga flygresor från Oslo. Både SAS och Norwegian flyger dit.
Svalbard tillhör Norge, men enligt Svalbardtraktaten från 1920 har medborgare i alla länder som har skrivit under traktaten rätt att bedriva näringsverksamhet, jakt och fiske i området.
Ryssland driver gruvdrift i Barentsburg.

Jag lyckades få med mig både min dotter, min syster och hennes två flickor på en resa till Svalbard.
Här är dom:


Vi bodde på Spitsbergen hotell som också kallas Funken eftersom det tidigare var funktionärsmässa för gruvbolaget. Hotellet är ganska traditionellt inrett i jämförelse med andra hotell men utsikten var fantastisk eftersom det ligger på en kulle.



På Svalbard bor det 2600 människor och 3000 isbjörnar.
Trots detta lyckades vi inte se en enda. Förutom den uppstoppade på flygplatsen och dom som hade hamnat på museum.

På Svalbard museum

http://www.svalbardmuseum.no

fick vi även lära oss mycket om Svalbards historia.



Fast vi såg lite andra djur. Svalbardren, säl och polarripa till exempel. Och om du tar fram luppen kanske det kommer en polarräv i ett senare inlägg. Min dokumentärfotoutrustning är ju inte gjord för vilda djur precis.







Mellan våra små äventyr som kommer i egna inlägg passade vi på att testa Longyearbyens matställen:

KROA där vi åt både lunch och middag







Karianne fyller år så hon är gladast.


HUSET
ligger lite utanför byn precis innanför rosa zonen så det blev en liten promenad dit där vi såg gravplats för döda i spanska sjukan och en blomma som eventuellt var svalbardvallmo.



Vi valde bistron med lite enklare meny. Inte mycket folk denna dag, men mycket god mat i form av ren i olika former.



Från HUSET såg Longyearbyen ut såhär:



Vi åt också på NANSEN.
Där var det mycket folk. Alldeles för mycket folk när vi tänkte fira Kariannes födelsedag så vi fick boka dagen efter istället. Jättefin buffé.

En som verkligen har upplevd Svalbard är Svante Lysén.
http://www.svantelysen.se

Svante övervintrade på norra Svalbard 1996-97 och om detta kan du läsa i hans böcker Vinterpalatset och Polarnattens leende.
Jag mötte Svante på den allra första Tjäröfestivalen (paddelfestival i Blekinge som numera heter Järnavikfestivalen) och blev helt fascinerad. En underbar människa dessutom.

Nästa Svalbardinlägg kommer att handla om hundar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar