lördag 11 juli 2020

SEMESTER - del 1



Tålamod och väntan är inte mina bästa egenskaper men coronan har ju gjort att man får jobba lite på det.
I år tog jag uppdelad semester eftersom jag hade så roliga spännande planer. Denna första omgången skulle vår dotter Lina komma hem från Australien med sin pojkvän - men ... ja, ni fattar.

Tråkigt! Men bara att bita ihop och hitta på annat.

Det blev morgondopp, pyssla lite på odlingslotten, fotografering med Sussi, bubbel och planering på Carols balkong, barnbarn på övernattning, paddling i Sankt Annas skärgård och cykeltur till vår favorit Smygehuk.

Fotografering med Sussi i den nerlagda nöjesparken i Sibbarp.


Låt oss börja med paddlingen.
Min paddelklubb Kanotföreningen Öresund
kforesund.se
hade en Sankt Anna paddling på programmet i början på juli så den passade det ju bra att hoppa på när Australienbesöket uteblev. Jag uppdaterade min utrustning med ett superlätt enmannstält som passade bra i coronatider - plus att det var enkelt att få ner i kajaken - och ny dunsovsäck som också blir liten när man packar ihop den. För en gångs skull hade jag förhållandevis bra plats i kajaken.
Fast ölen fick jag fortfarande ha bakom sitsen så det gällde ju att man höll sig på rätt köl.


Tältet är verkligen litet men det klarade regnet bra fast jag stötte till duken när jag skulle försöka klä på mig inne i tältet. (Tur man fortfarande är något sånär rörlig 😅)
Inget tält att vistas i såklart men funkar bra när man kan ha saker i kajaken och vi hade med tarp att sitta under när det regnade.
Vädret var växlande. Lite regn men även sol och underbara naturupplevelser. Ganska blåsigt så vi fick hålla oss innanskärs.
Mycket mer om paddlingen kommer snart på KFÖs långfärdsblogg!









Kom hem från paddlingen söndag kväll och nästa dag kom alla barnbarnen på övernattning.


Det blev såklart fullt ös från morgon till kväll.
Vi cyklade runt med dom i Allans låda och upptäckte både Folkets Park, Naturum Öresund och den nya Öresundslekparken.








Allt är ett äventyr när man är liten: Baka bröd, källsortering, hämta madrass i källaren för då kan man kolla allt spännande som finns där och springa runt med resväskor på hjul bland annat.

Sedan åkte barnbarnen hem och det var dags för oss att ut och cykla.
Allans nya motor till elcykeln hade äntligen kommit och vi gav oss iväg mot vårt favoritvandrarhem vid fyren i Smygehuk. Lunch på Istanbul i Trelleborg som vanligt, lite fika vid sydligaste punkten innan det var dags att checka in.
Nästa morgon upptäckte vi restaurang Pärlan i Beddingestrand och vi cyklade till både stora och lille Beddinge. Vindstilla och soligt det mesta av dagen.
På kvällen hade Allan bokat på Hedmans krog för en lite tidig födelsedagsmiddag för mig.
Fina restauranger är mer Allans grej än min - jag kan bli lite nervös när det blir lite överfint och jag inte riktigt vet vilka bestick jag skall ta eller hur jag skall bete mig - men detta var ett toppenställe! Fantastisk god mat, trevlig miljö och trevlig stämning. Fint utan några konstigheter. Tack för det!





På måndag når jag pensionsåldern och det firar jag med att börja jobba igen. Skall jobba ett år till.
Fyra veckor jobb innan semester del 2 som skulle varit paddling på Grönland - som såklart inte heller blir av. Bara att gilla läget och hitta på annat samt planera för Grönland nästa år. Då är jag dessutom pensionär och behöver inte ens söka om semester. Bara en sån sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar