torsdag 27 augusti 2020

HOVS HALLAR OCH NORRVIKEN TRÄDGÅRD




Andra veckan av Grönlandssemestern som inte blev Grönland var tanken att vi skulle cykla till Mölle bland annat. Men sedan ändrade Allan sig och jag blev riktigt pytt. Han var mer inne på bilsemester, vilket inte alls är min grej, men sedan kom han faktiskt med ett jättebra förslag: Hovs hallar där det skulle vara bra att vandra. Risskov hade ett jättebra paket med 2 nätter på hotell inkl 2-rätters middag. Då fick man liksom ta menyn osedd men det är inga problem för mig som är med i matlaget "Vi som äter allt." Eftersom vårt resekonto numera är ganska välfylld eftersom alla resor är inställda lyxade vi till det med att betala extra för rum med havsutsikt. Rummet var i längan här och från balkongen såg vi havet och alla kossor som strosade förbi.



Precis nedanför hotellet var det häftiga stenformationer och efter en snabb koll där bestämde vi oss för att gå höger mot Båstad. Tyvärr blev det snabbt lite för brant och stenigt för Allan så han vände för att ägna sig åt sin favoritsyssla - relaxa - medan jag blev utskickad för att kolla resten av leden. Bestämde mig för att Knösen 2,75 km var ett lagom mål för kvällspromenaden. Eftersom det inte var så långt drog jag iväg i ett jäkla tempo men efter att nära stått på huvudet två gånger med kameran runt halsen 😟 fick jag dra ner lite på tempot. Leden var en trevlig stig som gick lite upp och ner men tyvärr var det alldeles för mycket rötter och stenar och övergånger för att det skulle vara möjligt för Allan. Men jag nådde Knösen som är en utsiktspunkt 154,7 meter över havet. Inte Galdhöpiggen precis men en trevlig vandring på drygt 5 km blev det i alla fall.

Maten som vi inte visste vad var innan vi fick den var riktigt god. Alla på hotellet var jättetrevliga fast ganska okunniga. Ingen som stod i baren kunde blanda drinkar och knappt få igång kaffemaskinen och Sambuccan som är i princip den enda sprit jag gillar förutom gammeldansk var inlåst i källaren och ingen hade nyckel. Lite roligt var det men jag kan leva med det. Bara man är god och glad och gör sitt bästa är jag nöjd.

Nästa dag skulle det regna hela dagen, vilket det också gjorde på morgonen. Allan tvekade då fast vi hade bestämt att vi skulle testa om leden mot Torekov var bättre för honom. Nåja, inget stoppar en norska så jag tog på regnbyxor och skaljacka och packade alla saker i vattentät påse. Så snart jag kom ut upphörde regnet och sedan var det kanonväder hela dagen. Lita aldrig på väderappen, bara ge dig ut blev lärdomen av detta.

Jag vandrade en timme, vilket blev drygt 4 km. Tog det lugnare i dag, kollade i den mysiga lilla hamnen Norrebro, fotograferade och kollade korna som var överallt. Dom flesta tuggade bare vidare när man kom men en stor sak som jag tänkte att kanske inte var ko blängde på mig och stod mitt i vägen. Då tog jag taktiken hej och hå här kommer jag och jag är inte rädd för kor och det funkade jättebra. Överlag var korna lite som i Alpbach. Dom ställde sig mitt på stigen och undrade vad jag ville.




Terrängen var här mycket plattare och enklare, vilket jag försökte förmedla till Allan. Tog lite tid men mot slutet av min väg tillbaka kommer han minsann mot mig i en backe. Jag vände igen och följde med honom. Dock blev snart rullstenarna för svåra så vi vände igen. Men han kom sig ut en liten runda i alla fall.




Efter härlig lunch på fiskrestaurangen i Torekov hamn var jag sugen på nya äventyr. Klättrade ner den branta stigen till havet igen och traskade runt där efter fotomotiv. Verkligen häftig miljö! Synd jag inte är naturfotograf 😂








Torsdag och dax att åka hem. Jag funderade lite på om vi skulle ta båten till Hallands Väderö men morgonen var blåsig och regnig så vi skippade det. Satte kurs mot Malmö, stannade vid en självbetjäningsvagn och handlade potatis, morot, rödbetor och blomkål. Vagnen stod på vägen mot Kattvik så då tyckte Allan vi lika bra kunde köra den riktningen. Vilket visade sig vara ett klipp för då kom vi förbi NORRVIKEN TRÄDGÅRDAR. Jag har hört mycket om dom men aldrig varit där. Så jag löste min allra första pensionärsbiljett (bara en sån sak) och vi gick in. Där var verkligen superfint. Dom hade bin och påfåglar, japansk trädgård, utställningar, glaspaviljonger med mera. Jag njöt och fotograferade, Allan var mest intresserad av alla robotgräsklipparna och tyckte det fanns alldeles för litet information om dom. Gräsmattorna var perfekta och finare än en vardagsrumsmattan. Inte för att vi har någon matta, men ändå.








Efter detta besöket snubblade vi över ännu ett kanonställe: Boarp. Vi tog dagens macka och kaffe på jättemysigt fik och sen handlade vi fisk i fiskaffär som hade det mesta. Vi slog på stort och köpte olika sillinläggningar, fiskekakor och marulk - den fula fisken - som vi sen tillagade tillsammans med dom nyinköpta potatiserna som var underbara samt morot och rödbetorna som visade sig vara polkabetor. Goda och roliga. Fisken blev lite överkokt, vilket var mitt fel enligt Allan, men smaken var jättegod och tillsammans blev det en riktig fin torsdagsmiddag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar