söndag 3 oktober 2010

MALMÖS GRAND CANYON

I går var jag i kalkbrottet i Limhamn. Eftersom det kan vara farligt att vistas där och eftersom det unika djurlivet måste skyddas har allmännheten inte tillträde hur som helst. Men tack vara Lars i Malmö fotografiska förening fick vi en unik möjlighet att komma ner och fotografera. Det var kallt, inget vidare ljus och absolut inte min typ av fotografering, men det var riktigt häftigt att komma ner. I kalkbrottet finns ca 1400 olika djur och växtarter googlade jag fram - bland annat en sällsynt grönfläckig padda, pilgrimsfalk, berguv och stora ålar.
Hål i staketet har också lockat ner rådjur och graffittimålare.
Malmö kommun har haft olika planer för kalkbrottet, men nu verkar det som om det möjligen kommer att bli naturreservat och därmed anpassas för allmänheten.



VÄLKOMMEN TILL KALKBROTTET







Jag kör ju inte med långa teleobjektiv och sådan utrustning man behöver för att fånga fåglar och vilda djur, så jag fick nöja mig med den här lilla fågeln uppkommen i en kalksten.



...och här kommer en tjur rusande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar