fredag 21 januari 2011

FOTOSKOLAN SKÅNE GÅR I GRAVEN


Jag kom till Sverige 1981 och kom ganska snart i kontakt med Folkuniversitetet.

Började med kvällskurser i fotografi, var 1984 med och startade fotolinjen på dagtid och blev i samband med det huvudlärare i fotografi.

2003 fick vi Skolverkets godkännande att starta en skola på heltid där eleverna är studiemedelsberättigade.

Att driva skolan har varit en fantastisk resa. Mötet med alla människor som vill lära sig fotografi, fantastiska kollegor, stipendieresor till Mois de la Photo i Paris och andra spännande ställen, kurser och fortbildningar.

Visserligen har det varit både motgång och medgång under resan, men det har aldrig varit tråkigt och varje höst har man varit jättetaggad att starta med nya elever. Tänk att ha ett jobb som man längtar till!

Men säg den glädje som varar evigt.

Folkuniversitetet har sagt upp lokalerna 1 juli och skolan läggs därmed ner.

Visserligen pratar vissa om att bevara skolans jättebra rykte och den enorma kompetens vi har.

Som lärare är man improvisationens mästare, men någonstans här går även vår gräns. Vi kan ju inte gärna driva en skola på gatan.

Nu tänker vi givetvis göra vårt allra bästa för dom elever som går och kanske avsluta med en gedigen fest.

Men i augusti kommer det att kännas jättekonstigt.

Bengt och jag tror att våra ben kommer att gå till Bredgatan helt av sig själv. Som vi har gjort i alla år.

Hur min framtid ser ut har jag ingen aning om, men jag är ju inte den som lägger mig platt frivilligt, så jag har redan en hel del på gång.

Hoppas återkomma med positiva saker efter hand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar