torsdag 11 oktober 2012

ORDNINGEN ÅTERSTÄLLD

Som arbetslös står livet liksom på vänt.
När man jobbar jättemycket längtar man efter att vara ledig och genomföra alla roliga projekt man har.
Nu har jag för första gång i livet varit arbetslös ett par månader och inte tusan får man genomfört så mycket. Allt känns osäkert, det är svårt att planera och man blir nästan lite handlingsförlamad. Allt kan ju göras i morgon. Sedan sitter ju Luther där på ryggen och ger en dåligt samvete också. Så är jag.
Men nu är ordningen återställd för 1 november börjar jag nytt jobb och det känns underbart!

Sedan är det mycket fotorelaterat på gång:
Sunny 16-gruppen är igång igen efter sommaruppehållet. Vi har fortfarande inte lyckats hitta någon lokal till Fotografi i Fokus men är i alla fall igång med nytt tema som är NOSTALGI.
Gamla-processer-gruppen i Staffanstorp är också igång och jobbar just nu med Platina. Processen är egentligen samma som palladium som vi har jobbat med tidigare - men med det undantag att vi använder platinakloridlösning i stället för palladiumklorid. Bilderna blir lite kallare och får bättre svärta. Tyvärr är kemikalierna dubbelt så dyra som palladium.
Men vad gör man inte för bra bilder?


Vi samlades hos Kenneth i går kväll: Emma och Göran och jag som vanligt och sedan hade Anna hittat dit också. Anna var lärare på Folkuniversitetet i Kalmar tidigare, vi har träffats på olika lärarfortbildningar i gamla fotoprocesser och sedan dök hon upp när jag höll en föreläsning om fotografi på Galleri Närbild i Lund.

Föreläsning på Närbild. Justin har tagit bilden.

Utskriftsmomentet gick bra och mitt negativ såg bra ut:



Sedan började problemen. Exponeringstiderna blev mycket längre än palladium och sedan hände inget i framkallningen. Med andra ord blev våra bilderna alldeles för ljusa


Impulsiv och otålig som jag är ville jag då lägga ner projektet och gå tillbaka till palladium. Men sedan började Anna jobba med sin ökenbild, hon belyste bilden tills den såg bra ut


och fick sedan fram en riktig fin bild.
Kostnaden per bild är visserligen hög, men svärtan är ju bra så nu tror jag faktiskt jag ger tekniken en ny chans nästa vecka. Fortsättning följer.

Annars har jag gjort en föreläsning tillsammans med Bengt igen.
En fotoförening på Axis undrade om jag kunde prata om gatufotografering och eftersom Bengt och jag brukade hålla i det tillsammans på Fotoskolan fick han följa med.


Det var riktigt kul att arbeta med Bengt igen, föreläsningen gick bra (tror vi) och sedan fick vi en visning av den typ av kamror Axis sysslar med. Alltså övervakningskamror.
Bengt och jag försöker få ihop folk till en helgkurs i gatufotografering, men det har visat sig vara svårt.

Men i kväll startade jag i alla fall en bildkurs

http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Konst-Foto-Film/Foto-fordjupningskurs/Lund/Fotografisk-bild/?sr=true

9 ambitiösa elever som valde KONTRASTER som första fotografiska utmaning.

1 kommentar:

  1. Stort grattis till att du fått nytt jobb, A-G! :)
    Lycka till med det och hoppas att det går bra och är kul och givande!
    Kram från Ida

    SvaraRadera