söndag 27 april 2014

VOMBSJÖN och GRÖNLANDSPADDEL



I går var det dags för årets första långfärd!
Vi satsade på Vombsjön - som är Lennarts hemtrakter - och han fick därmed bli dagens guide.
Det är tidigt på året och många är inte igång med paddlingen än, men vi blev i alla fall 7 paddlare som gav oss iväg.
Solen sken, vi såg glador, gädda och huggormar i vattnet.
Vi fick lugnt vatten i början, sedan blåst och lite vågor och mot slutet av rundan en äventyrlig sväng in i Björka å.

Vi la i vid badplatsen.








Matlagning är ju inte riktigt min grej - men nu har jag hittat en lysande lösning: Samarbete med Carol! Hon fixar lunch och jag fixar fika. Det vill säga att jag kokar kaffe och köper lite saker på ICA Maxi. Vad Carol gör? Jo, hon har med sig stormkök och svänger ihop pasta med gorgonzola och valnöt, toppad med någon jättegod sås och körsbärstomater. Gudagott!





Johan med sin speciella teknik att komma i kajaken efter fikat.


Björka å

Efter paddlingen blev det lite fika på stranden där hundar, hästar och människor njöt i finvädret.


Lite av varje som skall lastas.

En underbar dag där vi paddlade 20 km.




Min grönlandspaddel är klar och tanken var att den skulle oljas i dag men sedan fick något ljushuvud för sig att någon expert skulle kolla den först.
Experten var Johan. Ansvarig för vårt paddelbygge. Som därmed fick provpaddla 4 grönlandspaddlar.
Jag gav mig iväg från klubben med paddeln och tyckte själv att den kändes mycket bra.
På Ribban stod Johan domare och hans betyg blev med beröm godkänd. Jag kan knappt tro det själv - att jag har byggt en paddel som går utmärkt att paddla med.

Dags för provpaddling. Melvin är absolut en blivande storpaddlare.

Johan diskuterar paddelns fördelar med Carol.

Efter den fina kritiken (Johan är en väldigt snäll och fin kritiker måste jag säga) drog Carol och jag iväg mot Dockan och fick ihop 11 km med våra nya paddlar och inte en sekund saknade vi våra vanliga paddlar. Och vi är väldigt nöjda med oss själva faktiskt!

Se mer på
http://kfolangfard.blogspot.se/2014/04/vombsjon-2.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar