måndag 4 september 2017

FISKE OCH BIN

I denna blogg som i första hand handlar om mina stora intressen fotografi och havspaddling tänkte jag i dag skriva lite om fiske och biodling.
Det är ju också roligt!
Här om kvällen var vi på fisketur med Tumlaren. Vår hyresvärd Bygg Vesta bjöd.

Som ni ser av fisken i hinken fick Allan först en sill. Sedan blev det mer sill och omsider en torsk och minsann fick inte jag en fin torsk också. Kul!
Sedan fick vi ännu mer sill och det var kanske inte megakul för sill är skitsvårt att filea. Tycker jag. Jag är rätt bra på att rensa fisk men filea är svårt. Torsken la vi in hel i ugnen och det blev jättegott.

Förutom fisk fick vi härliga danska smørrebrød.














På jobbet har Åsa, Gabriella och jag invintrat bina. Vilket betyder att vi har tagit en del av deras honung och ersatt med sockervatten. Plus lite annat som kanske inte är så intressant om man inte är biodlare (vi har lite svårt att förstå att inte alla är jätteintresserade av alla detaljer kring bina).

Invintringen är nog det svåraste vi har gjort hittills i vår karriär som biodlare. Så mycket bin överallt! Tur att dom är snälla. Åsa fick gruppens första bistick (grattis Åsa) men det var nog bara för att den råkade komma i kläm i hennes armväck.

Annars klarade vi även detta momentet galant så vi är båda glada och stolta.
Nu slungar vi honungen medan bina suger till sig sockervattnet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar