lördag 27 augusti 2022

EN DRÖM BLIR VERKLIGHET - att paddla på Grönland

Väntan har varit lång.

Redan i början på 2020 - efter en öl och pizza hemma hos mig -beställde vi flygbiljetter och bokade kajaker. Sedan vet vi ju alla vad som hände. Den seglivade coronan flög in, åren gick men i år skulle vi äntligen komma iväg. Vi var jag och 5 goda paddlingsvänner från min klubb Kanotföreningen Öresund. Dom flesta heter Anders - 3 st i alla fall - vilket var kul ibland när man ropade Anders och alla kom. Sen var det Niklas och Ulrike.

När avresedatum närmade sig var man lite nervös. Precis innan kom nyhetsflash om vulkanutbrott på Island och då hade jag mardrömmar om askan som kom och ställde till det för oss. Men hör och häpna - på morgonen den 4 augusti stod vi alla 6 friska och glada och förväntansfulla på Kastrup. Innan dess hade det varit ett intensivt vägande. 20 kg bagage + 8 kg handbagage som skulle rymma tält, sovsäck, liggunderlag, kök, torrdräkt, paddelstövlar, paddel, regnkläder, ylleunderställ, varma kläder, tarp, säkerhetsutrustning med mera. Dom flesta klarade invägningen medan ett par fick betala lite övervikt. Så mycket mat blev det inte plats med dock så vi fick satsa på att handla det mesta på plats. Anders P och Anders K hade torkat lite kött och frukt och grönsaker, jag hade med torrmjölk och Ulrike och jag skulle ha med lite kryddor. 23.10 kvällen innan avresa får jag ett mess från Ulrike "Tror du bikarbonat kan tas för knark?" Vi ventilerade det ett tag och kom fram till att det var bäst att köpa på plats så Ulrike tog kanel istället. Jäser nog inte så bra bara.

Det var 30 grader varmt när vi åkte så vi svettades lite i våra vandringskängor och tjocka vandringsbyxor.

Flygningen gick jättebra. Vi startade 12.15 och skulle landa 13.05, vilket verkar jättebra men riktigt så lysande var det ju inte eftersom tidsskillnaden är 4 timmar. Under inflygningen fick vi en glimt av det härliga landskapet innan det tjocknade till och piloten meddelar att han inte kan landa. Han skulle cirkla runt lite för att se om det blev en lucka i dimman, annars var plan B att landa på en annan flygplats - som tur var visste vi inte då att den låg ca 80 mil norrut. Men plötsligt såg vi topparna på några mörka berg, planet dyker ner, landar och tvärbromsar. Alla applåderar och andas ut.

Narsarsuaq flygplats byggdes av USA under andra världskriget och började med civila flygningar 1949. Jag har faktiskt sett flygplatsen på en lista över världens värsta flygplatser men det förträngde jag direkt som man gör när man vill något riktigt mycket. Finns säkert ett fint namn för det.

Narsarsuaq har i dag kring 150 invånare. Blue Ice som vi hade hyrt kajaker av och som skulle frakta oss till Narsaq där vi skulle börja vår paddling hade en grupp att frakta innan oss så vi fick vänta ett tag. Kollade runt i samhället, hittade ett skyddsrum att utforska och framförallt testade vi den inhemska ölen på Blue Ice Café innan det var dags för båtfärden på en timme.

I Narsaq var det fullt på vandrarhemmet så vi fick tälta utanför Kayak Hostels och använda deras faciliteter. Fast egentligen var det bara toaletten vi använde eftersom det var fullt med folk överallt.

På kvällen åt vi myskoxeburgare med bearnaisesås på supertrevligt café.

Enligt Yr skulle det på fredagen, vår första paddeldag, vara spöregn och 13m/sek. Fast dom andra hade knappt någon vind på sina appar så jag kanske hade lagt in fel Narsaq? I alla fall valde vi min syster Karis teknik och använde den bästa appen.

Fredagen kom med regn men inte mycket vind. Vi handlade två överfulla kundvagnar - fick improvisera en del eftersom inte allt på vår lista fanns - åt frukost under taket till en skola innan vi begav oss till kajakerna.

Ett kryssningsfartyg hade ankommit och släppt loss ett gäng med turkosa paraplyer och en tysk tant kom springande för att få lov att sitta i en kajak och fotograferas. Men vid lunchtid kom vi i alla fall iväg.

Magin började direkt!

I fjorden utanför Narsaq fanns massor med isberg. Jag fotograferade Anders P framför ett när vi plötsligt hör ett brak och isberget i slowmotion vänder sig. Vilket skådespel! - och nej jag fotograferade inte men satsade på att backa undan eftersom 9/10-delar av ett isberg befinner sig under vatten. Allt gick bra, vi fick uppleva ett skådespel utan like men fick också en föraning av naturens krafter.

Vi började med att paddla norrut i fjorden Narsap Saava och sen in i Stephensens Havn som hade bosättning på 1300 -1700-talet men är folktomt i dag. Här blev det lunch med nudlar och baguette innan vi korsade fjorden Ikersuaq mot Narsarsuaaraq och vidare in i vik vid Qingaarsuup Nunaa.

Här kom nästa magiska ögonblick när vi paddlade genom massa issörja: Isen pratade med oss! Ja, den lät faktiskt jättemycket!

Hittade en underbar vik med fina tältplatser.

Vår första dag hade bjudit på mycket regn och hög luftfuktighet men vi var så lyckliga över alla underbara isberg vi hade sett. Som den finaste konstutställning där alla verken var helt olika.

Ulrike gjorde supergod currygryta och vi lyssnade på bullrandet när isen i fjärran kalvade.

Det regnade hela natten och på morgonen väntade jag på lite uppehåll så man kunde gå ut och kissa. Ibland är det enklare att vara kille faktiskt.

Under frukosten fick vi uppehåll men sedan kom en retlig skur just när vi skulle packa ihop.

Här i början var det inte så mycket djur och fågelliv så vi fick njuta av dom underbara isskulpturerna som ofta liknade fåglar istället.

Vi paddlade vidare norrut, rundade Qeqertarsuaq där vi åt lunch på sydspetsen eftersom vi hade en överfart framför oss och dimman tätnade. När vi kom nära inlandsisen blev det riktigt kallt och det var skönt att komma på land och varma upp stela fingrar. Anders K gjorde jättegod Biff Jerky på oxfilé som han hade torkat hemma och blött upp på morgonen. Med potatismos till.

Vidare in i Manilitsup Tunua. Spegelblankt vatten men innan vi var framme vid tältplatsen började det blåsa lite. Vi hittade en superfin tältplats med underbar utsikt på en höjd men det blev såklart brant väg att bära upp all packning. Och kajaker. Eftersom det är mycket tidvatten på Grönland måste man hela tiden kolla tidvattentabellen och bära upp kajakerna så långt att dom inte försvinner under natten.

Regnet förvann, myggen kom (tack Rikard för att du tipsade om myggnät) och Niklas gjorde pasta carbonara. Anders P hittade renskalle som han paddlade runt med och som återkommer senare i berättelsen.

Söndagen kom med SOL. Halleluja!

Kall morgon när man steg ur sin sköna sovsäck men snart blev det bättre. Anders P började dagen med en liten topptur, några badade och som vanligt blev det grötfrukost. Solladdaren funkade och det var skönt att få torkat upp lite. Anders P hittade en lösning för att ha sin solladdare på ryggen när han paddlade.

Vi paddlade ner fjorden på ostsidan av Akuliarusea, sopplunch på sydspetsen och vidare upp Qalerallitlmaa mot Gletcher Glacier. Vi hade medvind och sol och det hade vi verkligen förtjänat. Såg en jättestor fågelkoloni på vägen. Gick in i viken till höger för att kolla glaciären och här blev det mycket kallare direkt. Sen korsade vi fjorden mot tältplatsen som var helt surrealistisk. Såg ut som ett månlandskap. Jag gillar inte sand så mycket men det positiva var att jag hittade sand till min gamla arbetskamrat Helena som samlar på sand från alla världens länder.

Plötsligt såg vi massor med människor på stranden. Det visade sig vara spanjorer och italienare som höll till i några glamcampingstugor eller vad man nu skall kalla dom. Såg ut som igloos. Eller golfbollar tyckte Anders K.

Fin men kall kväll som avslutades med korvgryta och rulltårta.

På kvällen låg Ulrike och jag och lyssnade på glaciären som mullrade och lät och vågorna som kom. Undrade hur farligt det var. Kanske en anledning att golfbollarna låg så högt upp?  I alla fall somnade vi till slut men när jag vid etttiden vaknar av att Ulrike säger "Anne-Grethe" blev jag lite orolig några sekunder innan hon säger "Det är helt stjärnklart och jag tror det är norrsken". Jag stack ut huvudet ur tältöppningen och WOW! Fantastiska formationer på himmelen så jag drog på mig tjocktröjan och kängor och gick ut. Den klassiska gröna färgen fanns inte riktigt men det var ett skådespel utan like när formationerna ändrades hela tiden. Vi stod länge i kylan och tittade!

Svårt att fota dock!

Som vanligt iskall morgon och lite frost under natten men sen kom solen och när vi gav oss iväg vid 10-tiden var det helt underbart.

En solig och fin dag blev det.

Paddlade upp på fjorden och tog lunch där två öar gick ihop. Niklas fixade pasta med spenat och mandel istället för hasselnöt och getost istället för feta. Kallas Grönländsk improvisation.

Eftersom det fanns ett fint isberg nära land blev det här lite fotosession från land så jag kunde använda min "riktiga" kamera. Några ville ha bilder till presentationer eller profilbilder och Anders P ville ha bilder med paddlarna till han som hade sålt dom.

Dessutom kunde vi ta en gruppbild med självutlösare.

Sen skulle vi runda spetsen var det tänkt och gå in i nästa fjord men det var blåsigt och en hel del vågor när vi kom ut så för att inte få full surf in korsade vi fjorden för att komma mer i lä och sen bestämde vi oss för att gå in i en pytteliten fjord istället.

Surf är inte min bästa gren men hyrkajakerna är stabila och det kändes bra hela vägen. Inte jättekul att slå runt i 2-gradigt vatten men inte läskigt heller när man runt sig har 5 stabila duktiga paddlare som man vet kommer hjälpa en upp i kajaken på bästa sätt om något skulle hända. Vi tränar mycket på säkerhet och många kan rolla. Det kan jag också. Ibland. Som ett partytrick på lugnt vatten liksom men jag hade nog aldrig kunnat rolla i skarpt läge.

Efter lite letande hittade vi en fin men lite blåsig tältplats och jag badade. Underbart trots vattentemperaturen - man mår prima efteråt.

Anders P gjorde risotto med getost istället för parmesan och hemmatorkad svamp. Åt resten av rulltårtan.

I dag såg vi mycket olika fåglar samt en grön sten som är Grönlandit och endast finns på Grönland. Vid tältplatsen var det mycket ull och stigar från renar.

På kvällen blev det popcorn, torrfisk och Irish Coffee. Grädden (tror vi) vi hade köpt var tjock som smör och sjönk som en sten i vår Irish Coffe. Men den smakade gott ändå.

Gick en härlig promenad och fick upp värmen innan läggdags.

Lite sovmorgon nästa dag - till 07.30. Molnigt. Mygg. Äggröra med svamp som Anders P hade hittat till frukost.

Gav oss iväg ut i den lilla fjorden när Ulrike kom på att hon hade glömt kartan och hon är en riktig kartmänniska så vi andra kollade en liten sjö medan hon paddlade tillbaka och letade. Kartan hittades och vi gav oss in i Kangerluatsiaq. Lunch halvvägs inne som blev lite norskt tema med fiskbullar och Kvikklunsj. Sen hände en mindre olycka eftersom jag tappade kaffepåsen. Vi hade redan lite knapert med kaffe så alla låg på knä och slevade upp dom åtråvärda bönorna från berget samt Anders Js flytväst. Och keps.

Några ville gärna längst in i fjorden men det blev för långt så vi vände och gick mot en lägerplats där vi kunde ligga i pole position för överfarten över Ikersuaq i morgon.

Härlig medvind! Blåste upp lite men inte lika mycket som i går och det var tur för i utloppet fanns fantastiska isberg som skulle fotograferas från alla håll och kanter. Hittade till slut en tältplats in i vik och på väg dit så vi en majestätisk ren längst upp på berget.

Böngrytan till middag var jag lite orolig över eftersom bönurvalet var ganska magert. Men allt går att muntra upp! Så med hjälp av Anders Ks torkade frukter och roliga kryddor blev det riktigt bra. Efterrätt torkad frukt med smuldeg på havregryn, smör och honung. Gudagott!

Plötsligt hördes ett BANG och det fina isberget vi hade fotograferat rasade. Kvällspromenad där vi hittade rinnande vatten så vi kunde fylla på våra vattensäckar. Jag halkade såklart och druttade i med ena foten men det var riktigt bra för då fick jag kollat att dom vattentäta kängorna värkligen var vattentäta.

Nästa dag mulen stilla morgon. Fin överfart på stilla vatten. Lite dimma med mjuka dyningar.

Vi följde våra mysiga påskkycklingar i form av Anders J och Ulrike som hade köpt likadana gula torrdräkter. Sen hade dom också samma röda kajaker och liknande paddlar så det såg lite roligt ut.

Efterhand började det blåsa upp men vi hittade ändå ett lugnt lunchställe där Anders P fixade soppa med egentorkade grönsaker. Ulrike hittade kråkbär som vi åt med mjölk och rörsocker. Under lunchen pratade vi om Fotboll, Sällskapsresan och Vi hade i alla fall tur med vädret. Många skratt blev det!

Kall färd vidare. Regn och kall vind så då fick vi tänka på Alfon Åbergs farmor som sa att "Man måste ha tråkigt för att ha kul."

Testade ett ställe för läger men svårt att hitta bra tältplatser så vi paddlade vidare till ett ställe en guide hade pekat ut på kartan. Trevligt och spännande men svårt att komma på land. Fast vi lyckades till slut!

Satte snabbt upp tälten. Regnet bara fortsatte men Niklas hade med en tarp som vi lyckades få upp med hjälp av paddlar (finns ju inga träd på Grönland). Gissa om Anders Ks pasta bolognese med lite rött vin smakade underbart. Päron i saffran till efterrätt.

Spöregn hela kvällen och vår "kontrollkommité" kom förbi. Vi tror att uthyraren har bett några i lokalbefolkningen att ha koll på oss för varje kväll dyker det upp en liten båt från ingenstans, vinkar och försvinner.

En lite mildare natt och inget regn nästa morgon men desto mer myggor. Bestämde att vi skulle lämna lägret och paddla en runda utåt. Anders P hade nämligen spetsat in sig på en #-ö eftersom den såg ut som en hashtag på hans nerladdade karta. I verkligheten heter den Avatarmiut. Motvind, mulet och lite segt i början. Man lagom till lunch på norrsidan av ön kom solen och Ulrike fixade asiatiskt direkt från Möllan. Nudlar, tång, torkat svinkött, ägg.

Sen hände Kaffekatastrofen! Någon hade inte stängt påsen och jag hade inte kollat så en hel del hade runnit ut och en brun sörja skvalpade runt i min kajak. Nu hade vi verkligen kaffebrist och jag fick sparken som kaffeansvarig!

Gick mellan Avatarmiut och Qingartur Nunaa och kom riktigt lång ut. Såg isberg som liknade skepp i fjärran, Rundade Qingartur Nunaa och tog kurs hemåt. Diskuterade om vi skulle gå in i lagun men kom på att klockan var för mycket. Kanske tur för nu drog dimman in. Vi tog kurs mot en udde som snabbt försvann i dimman men plötsligt såg vi mitt ljusa tält en bra bit till höger så det räddade oss kan man säga. Kändes fint. Men såklart hade vi hittat hem i vilket fall som helst.

Gryta med polenta, våffla med æblegrød och rödvin. Kallt och fuktigt men inga mygg i alla fall.

Underbar kvällspromenad och många gick igång på att fotografera dimman.

Kall natt och sovmorgon till 07.30. Lite ruggigt.

Ibland när man tvättar sig/badar i 2-gradigt vatten, kränger på sig kortärmad ylle, långärmad ylle, fleece, dunjacka, tjocktröja, yllekalsonger, skidbyxor och pjäxor för att sen packa ihop ett blött tält och ta på sig en fuktig torrdräkt tänker jag att mina gamla arbetskamrater har en poäng när dom säger att jag inte är riktig klok - men när vi är på plats i kajaken, glider ut bland dom magiska isbergen, ser havsörn och massa andra fåglar, ren, polarräv och små valar då tänker jag att vi nog är dom klokaste av alla.

Paddlade ut i fjorden Tejsteløb med kurs mot Narsaq. Fantastisk vy med isberg och stora berg i bakgrunden. Solig och fint. Vi hann tyvärr inte besöka fiskaren i Tuttutooq men tog oss tid att förtära en god Sandkage ute på vattnet.

Lunch med Beef Jerky, Korv och Vilande potatismos med tång på fin ö. Började regna.

Vi tog kurs mot en fjord med vikingabosättning där vi tänkte campa. Förvånansvärt nog fanns där ett par hus men ingen verkade vara hemma. Vi fick snabbt upp tält och tarp.

God middag som vanligt i form av pasta med musslor, tomatsås, vin, chili, vitlök. Till detta vitt vin - kanske inte av allra bästa årgang men den gled ner lätt. Till efterrätt hade vi tänkt citronfromage men den skulle stå timmar i kylskåp så det fick bli päron i stället.

Till frukost Niklas specialitet: Överbliven spagetti stekt i smör med socker. Inget matsvinn här inte. Regn på natten, regn på morgonen, regn när vi packade ihop och regn när vi paddlade iväg.
Kall och fuktig dag.
Anders J hade lite problem med armen så vi bogserade honom. Med två som bogserar i rad gick det snabbt och bra.
Riktig kall lunch. Jag frös mycket då faktiskt - mest beroende på regnet så jag inte kunde ha min härliga stora tröja på mig. Jag har en islandströja storlek XXXXL som jag har köpt på loppis en gång i tiden och den drar jag utanpå torrdräkten och den är kanon. Men när det regnar vill man ju inte blöta ner den så jag lärde mig att jag måste köpa en regnponcho att ha över. Man lär sig på alla paddlingar.

Här ser ni mig i tröjan:

Restlunch med kikärter, korv, salladsost samt couscous, honung, torkade frukter toppad med mandel, sesamfrö och mynta.
Paddlade vidare upp fjorden Tunuaraq.

Fuktigt och kallt men magiskt med först isbergskyrkogård och sen fina isberg mot dimma och berg.
Hittade en fin lägerplats längst ner och var nu i pole position inför Narsaq och myskoxeburgarna. Vi pratade en del om dom denna dag.
Regnet avtog lite så vi fick upp tält och tarp och bytt om utan att bli alldeles för blöta. Men händerna var ju rätt så uppblötta.

Anders P fixade underbar kycklinggryta på torkad kyckling som han hade blötlagt på morgonen samt citronfromagen som han vispade ihop på morgonen. Den skulle stå i kylskåp men hela Grönland är ju ett kylskåp.

Mulen morgon men inget regn på vår sista paddeldag. Stekt couscous till frukost. Kollade vattenfall och paddlade mot Narsaq via ett par öar. Bogserade J i dag också. Massor med små och stora isberg. Solen kom fram och väl framme i Narsaq var det kanonväder.
När vi kom fram var det stängt på Kayak Hostels men snart kom dom underbara spanska flickorna körande och vi fick plats inomhus! Fick faktiskt hela huset för oss själva så vi bredde ut våra saker överallt, satte upp tälten till tork utomhus, duschade och åt tonfisklunch.
Sen blev det öl och chips i solen. En grönländare ville sälja/byta till sig stenar mot öl men då visste han nog inte att vi endast hade alkoholfri öl eftersom det var söndag och lukkedag.
Sen blev det promenader i byn och myskoxeburgare och grönländsk öl på vårt stammishak. Avslutade med Grönländsk kaffe som var kaffe, whisky, kahlua och grand marnier.  Inte det bästa vi har druckit men vi tar alltid seden dit vi kommer.

Dimmig morgon. Frukost inomhus och Anders P laddade upp inför högtidlig överlämning av renhuvudet till dom spanska flickorna. Vi andra var supernervösa eftersom han var så taggad och vi var rädda att han skulle bli besviken. Men överlämningen gick jättebra tack och lov!

Sen var vi på museum och kollade historiska kajaker och fick mycket info. Jag köpte en bok med jättefina svartvita bilder.

10.45 kom båten som skulle ta oss och kajakerna till Qassiarsuk och Brattahlid.
Erik den Røde kom hit år 982 efter att ha dödat och bråkat och gjort sig omöjlig i många andra länder.
År 1000 kom kristendommen som Erik inte var speciellt intresserad av men hans fru Tjohilde fick uppföra en liten kyrka som man i dag har försökt rekonstruera.
Det var också Erik den Røde som döpte landet till Grönland för han tyckte det var så grönt längst in i fjordarna.
Och faktiskt var Grönland mycket grönare än jag hade trott. Kallt och kargt och tufft och inga träd men som sagt ett grönt lager överallt. Så renarna hade mycket mer att äta än på Svalbard till exempel så dom hade behållit sina långa ben lite bättre. Svalbardrenen är gullig men kanske lite rolig.
Vi strosade runt och kollade på ruiner och annat.
(Förresten så hade guiden på museet i Narsaq en egen teori om Brattahlid som han menade fanns just i Narsaq.)
Sen åt vi lunch på ett café som hade den mest långsamma servering vi någonsin har varit med om. Personalen gjorde en macka i taget men efter en dryg timme hade alla fått något i magen och det var dags att paddla över fjorden till Narsarsuaq och flygplatsen.

Väl framme packade vi ur, spolade kajakerna och fick skjuts till vandrarhemmet.
På kvällen hade vi tänkt oss middag på hotellet men se det gick inte. Inga utbölingar där inte! Endast mat till dom som bodde på hotellet. Niklas och jag bönade och bad men icke. "Kan vi få köpa med oss några öl att ta med då" undrade Niklas. Jodå - dom kom, öppnade på en bricka. Skam den som ger sig - Niklas lyckades få fram en påse och hårt kramande dom 6 ölen traskade vi tillbaka till vandrarhemmet där vi höjde vår popularitetsstatus litegrann.

Ulrike är en mästare på att trolla så hon fick ihop en fin middag tillsammans med Anders P.

16 augusti och dags för hemresa:
Vi laddade upp med museumsbesök samt pizza och kanelbulle hos dom underbara flickorna på Blue Ice Café när vi plötsligt ser att det står Cancelled på vår flight. Sen blev det lite olika bud kring detta men till slut blev det bekräftad att flyget inte kunde landa så vi kom inte därifrån. En fulllastad buss fraktade oss till hotellet där vi fick rum och mat. Det regnade hela dagen och vi kände oss först lite nedstämda. Speciellt eftersom vår flight blev ändrad till 19 augusti. 3 dagar. Suck!

Men nästa dag sken solen, vi är mästare i att tänka om och Anders P hade hittat en spännande vandring till en glaciär som konstigt nog hette lite olika saker på olika kartor. Men vi kallar den Kiattuut Sermiat för det heter den på vandringskartan jag köpte. Glaciären är död - det vill säga att den kalvar inte.
Detta var en vandring på drygt 2 mil i ibland ganska brant terräng. Ganska halt var det också efter allt regn.

Anders J var hos läkaren denna dag, vi andra startade men många droppade av av olika skäl. Men den gamla tanten (alltså jag) är som alla vet envis som tusan så jag hängde på Anders P ända fram till glaciären.

På kvällen buffé och soffhäng.

Ny dag och Anders P ville upp på en 970-metertopp men vi andra tyckte det blev lite för bra.
Anders J, Ulrike och jag satsade på en 590-meterstopp medan andra tog det lite lugnare.
Soligt och fint väder. Inga riktiga stigar så vi fick hitta vägen mest själva.
En toppendag som avslutades med kaffe och glass på Blue Ice café.

Öl i solen, buffé och soffhäng - och Ulrike skrev jättemånga vykort.

19 augusti och dags för hemresa. Hoppades vi.
Laddade upp med besök i Arboretum - som helt enkelt är ett område där dom har försökt plantera lite träd. Med blandad resultat men en del har överlevt och växer så sakteligen till sig.
På natten var Ulrike och jag ute en hel timme och kollade norrsken.

Incheckningen gick bra, en Anders tappade brallorna i säkerhetskontrollen och en annan Anders försökte få med sig några patroner hem men allt löste sig på bästa sätt och vi kom iväg och anlände Malmö på Malmöfestivalens sista dag. Lite kontrast mot livet på Grönland.
Jag skulle jobbat på Malmöfestivalen och förlorade några arbetspass men jag tänker att upplevelser är bättre än pengar. När vi väl hade landat i det var det kul att få några extradagar till vandring.

LITE PRAKTISKA SAKER OCH ANNAT NI KANSKE UNDRAR ÖVER:

Vi är efarna paddlare som känner varandra väl och vet hur vi skall agera i svåra situationer.
Innan resan hade vi gjort en hel del research. Framförallt hade vi besökt Rikard i MKK som har varit i området och kunde ge många bra tips. Vi kollade också hur dom organiserade paddlingarna brukade paddla och var det var bra att slå läger.
Kryss på kartan som betydde vikingabostäder var ofta bra lägerplatser. Vikingarna visste vad dom gjorde.
En grupp på 6 personer som vi var kändes ganska lagom.

Internet finns inte utanför samhällen men vi hade med
VHF
PLB
Satelittelefon med funktion som kunde spåra oss. Några följde vår rutt på nätet.

Såklart hade vi också Första hjälpen, lagningssats, bogserlinor och annat. Och silvertejp.
Och kartor och kompass.

Paddlingen i sig var inte tuff men det gällde att ha koll på tidvatten och annat.

Kajakerna vi hyrde var typiska hyrkajaker.
Prijon i plast med roder.
Bra med plastkajaker när man skall dra upp dom långt på land.
Dom var stabila och tog oss dit vi skulle men var ganska tungpaddlade i jämförelse med våra egna.
2 mil per dag var ganska lagom sträcka.
Tyvärr läckte dom in lite här och var.
Vi hade med egna paddlar.

Vi hade innan varit lite oroliga över att det skulla vara långa sträckor utan möjlighet att komma på land men det var inget problem.

Väder:
Natt 2-3 grader ner mot 0
Dag 10-15 grader
Vattentemperatur 2-3 grader

Vi hade som ni ser ganska blandat väder. Regn och sol.
Sen är ju det där med vad som är bra väder väldigt individuellt. Själv var jag glad över att slippa värmeböljan i Malmö men när jag för kul googlade på väder på Grönland fick jag upp en sida som hade som specialitet att visa när det var bra att åka till vissa ställen.
Enligt dom var det Dåligt väder i juli och Mycket dåligt väder alla andra månader på Grönland.
Så smaken är som baken.

Ren
Vitnosdelfin
Säl

GRÖNLAND är världens största ö men ca 80 % är täckt av is.
Det är ödsligt och kallt och kargt men alldeles underbart.
Resan levde upp till alla mina förväntningar. Isbergen var det häftigaste!
Såklart har vi bara sett en pytteliten del av detta enorma land. En "snäll" del kan man väl säga. Inga isbjörnar till exempel. Och ganska bra klimat även om man frös lite ibland.

Kul att göra resan med några av sina bästa paddelkompisar och att få paddla där kajaken har sitt ursprung.

EKONOMI:
Vi hade en budgett på ca 15 000 kr per person
Flygbiljetten kostade ca 7600 DANSKA kronor så det blir ju en del mer beroende på kursen.
Kajakhyra ca 3000, några båttransporter, hyra av VHF och annat.
Vandrarhem 2 nätter.
När vi blev strandsatta stod flygbolaget för hotell och mat.
Mat annars men det skall man ju ha ändå.
Vi har faktiskt inte räknat ut allt än men i vilket fall blir det oerhört mycket billigare att som oss göra paddlingen i egen regi. Såklart!

VÅR RUTT enligt trackingen

Dom bilder jag är med på har Anders P tagit.