lördag 12 november 2011

11-11-11

Ja, i går var det alltså dags för projektet
www.elva-elva-elva.se
Eftersom datumet är lite speciellt skulle man fotografera Malmö under ett dygn. Jag hade först lite planer på att börja kl 24.00 natten till fredagen, men var så himla trött efter att ha jobbat hela dagen inklusive kvällskurs så jag bestämde mig för att det var bäst att sova lite och starta med friska krafter fredag morgon.


Självporträtt i det nya utomhusgymet.


Upp 06.30, stack ut efter en dryg timme när ljuset började komma. Startade med min närmiljö i Västra hamnen, men där var det ju ganska dött. I brist på bättre siktade jag in mig på en fiskebåt som höll på att dra upp garnen (förmodligen). Var helt fokuserad på det och missade att det kom en morgonbadare. Shit! Rusade dit, men hon hade ju fått på sig kläderna innan jag kom fram. Pratade med henne och hon var jättetrevlig, men missad är missad. Så är dokumentärfotografins lag.
Sedan såg jag en jättefin gentleman som kom ut från en dörr med sin hund. Jag rusade fram till Sundspromenaden för att vara beredd för ALLA hundägare vill ju gå längs havet. Men dock icke denna. Han försvann in bland husen.
Jaha, detta började ju bra.
Kallt var det också. Väderleksrapporten visade en stor sol, så jag hade tänkt mig en del utomhusfotografering.
I alla fall hittade jag Rolf, som satte upp kapell på en segelbåt, så han fick bli mitt första projekt. Han var jättetrevlig och gick med på det.
Mitt nästa mål var hundrastplatsen. Hade hoppats på några som tränade agility, men fick nöja mig med några hundar som busade runt.
Nu började det bli rejält kallt så jag bestämde mig för att det var dags för ett inomhusprojekt. Kontaktade Emma, som hade sagt att hon skulle jobba på Konstnärernas kollektivverkstad. YES! Hon skulle dit - så jag satte mig på cykeln med kartan i högsta hugg. Emma gjorde screentryck, så jag fick några bilder på det. Jukka var också där och jobbade med mezzotint. Annars var det tomt.
Emma är som vanligt världens gulligaste, så hon tyckte hon skulle visa mig dom positiva sidorna av Seved. Vi vandrade iväg till en experimentträdgård, men där var inte en människa. Svenskar är lite rädda för kyla, tror jag.
Tillbaka i centrum kom jag på att Ingrid hade tipsat mig om att en gammal gymnasieelev från Ystad jobbade i Shock, en ganska speciell affär på S Förstadsgatan. Och tänk - hon var där och hon kände igen mig. Himla tur, för det blev nog nästan dom bästa bilderna tror jag.
12.30 var det samling på Gustav Adolfs Torg inför gruppfotografering.
11-11-11 är ett fotoprojekt för både amatörer och proffs. Alla kan vara med!






Det sägs (i Sydsvenskan bl.a) att 500 fotografer är med i projektet. Så många var vi inte på Gustav Adolfs torg när initiativtagarna skulle ta en gruppbild.






Sydsvenskan var också där och jag finns under foten på han som klättrar. Inringad för säkerhets skull.
Vad jag tänkte på när jag kom till torget var att det var många gubbar där. Fick ändra det till killar när vissa blev lite kränkta.  Initiativtagarna från Apelöga berättade också att 70% av dom anmälda var män. Mycket märkligt nu när det finns så många fantastiskt duktiga kvinnliga fotografer!
Man kanske blir könskvoterad in. Nej, det hoppas jag verkligen inte. Om man får med någon bild i boken eller på utställningen som dom planerar vill man ju att det skall vara i kraft av sina bilder och inte sitt kön.
På eftermiddagen fotograferade jag på en frisörskola. Ville gärna fotografera paddling, men ingen ville ge sig ut. Var till och med inne hos konkurrenten MKK men inte heller där var någon aktivitet. 
Vid ett tillfälle stod det en cykel utanför vår klubb, men det var bara Erik som installerade den nya kaffemaskinen. Men han bjöd på en kopp varm choklad i alla fall.
På kvällen var det 25-årsjubileum och gåsamiddag i Malmö strokeförening.
Så mycket skrivet om detta. Nu skall jag fortsätta gå igenom dom 1572 bilder jag tog under dagen för att se om det blev några bra. Bilderna kommer på bloggen efterhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar