måndag 11 augusti 2014

CYKLA och CYANOTYPI

Semester.
2 veckor som skall fyllas med roligt innehåll.

Lördag var det vernissage på FFIMs utställning i Smygehuk och Allan och jag hade alltså bestämt oss för att cykla dit. Det är nästan 6 mil så det tar lite tid. Vi cyklade ner på fredagen i jättefint väder, bodde första natten i Böste och flyttade sedan till vandrarhemmet vid fyren i Smygehuk

http://www.smygehukhostel.com/index.html

som är ett helt underbart ställe. Min favorit tror jag faktiskt att det är.

Jag gillar vandrarhem. När jag blir gammal skulle jag kunna driva ett litet ett. Kanske.

Fast det är ju fruktansvärt länge tills jag blir gammal.








Trevligt bemötande, vi fick tillgång till rummet redan på morgonen så vi kunde installera oss i god tid innan vernissagen. Hann till och med att klämma i oss den klassiska äggakakan innan den officiella öppningen.

Många kom. Gunnel och Biggi från kooperativet, gamla grannen MayBritt, Steve från KV, Niklas från Rustibusa (som jag snart måste besöka), långfikakompisen Eva och många, många fler.

Åsa hade fått stipendie för att göra bok/utställning av sina bokbilder och var jätteglad. Som hon har kämpat med det projektet - jag är verkligen glad för hennes skull!

Lokalen är jättefin, men hängningsgruppen hade haft det ganska tufft eftersom man inte får spika i väggen. Bilderna hänger i linor från en list och det blev svårt att få bilderna att hänga rakt.
All heder åt gruppen för allt arbete den har lagt ner!

Robert öppnar utställningen.

Mycket folk!

Wolgang. Tack vare honom kom mina bilder dit.

Marie kollar pressklipp.

Kenneth har fotograferat mig vid mina bilder.

Biggi och Gunnel i förgrunden.

Sussi är väldigt glad!


Jag visar 4 cyanotypier på utställningen.
Cyanotypi är en ädelprocess från 1800-talet som ger blå bilder. Lite svårt att hitta motiv som passar i blått men dom uppstoppade djuren från källaren på en skola passar bra tycker jag.
Jag har behandlat bilderna med Klorin för att förstärka den blå färgen och öka kontrasten.

Vill man inte ha bilderna blå kan man tona dom i te eller ekbark.

Lördagen var blåsig och regnig men det gjorde ju inte så mycket när man mest var inne på utställningen. Tur vi inte skulle cykla längre än till pizzerian den dagen.
Jag har inga cykelbilder ser jag nu men ni vet säkert hur en cykel ser ut.

Vi träffade ett trevligt par på vandrarhemmet som hade cyklat ändå från Dalarna.
Annars var där mest tyskar.

Söndag mysig frukost på vandrarhemmet och sedan hemfärd på cykel. Fikastopp i Gessie.

Efter denna trevliga helg har jag i dag haft en göra-nytta-dag. Städat och lämnat blod. Skönt att ha det gjort.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar