söndag 3 augusti 2014

PIXEL OCH KORN



Nu är mina bilder snart på väg till utställningen i Smygehuk. Supersnälla Wolfgang har i dag varit och hämtat dom så jag vet att bilderna är i trygga händer.

Som uppladdning har jag i dag varit på ett par fotoutställningar.
Först en underbar utställning på Fotografins Rum

Aktuell utställning i Fotografins rum

Mr G
– Fotografier av Gilbert Garcin

5 april–7 september 2014
© Gilbert Garcin, Le funambule, 2002 Courtesy Galerie Les filles du calvaire, Paris
Nu visas för första gången en utställning med Gilbert Garcins säregna svartvita collage i Sverige, i Fotografins rum på Malmö Museer. Fotografen och konstnären Gilbert Garcin, också kallad Mr. G, gestaltar med stor dos av humor det absurda i människans liv. Lekfullt berättar han om sanningar som berör oss alla: livets förgänglighet, tidens flykt och relationer.  Han placerar sig själv och senare även sin fru i upplösliga situationer, och bjuder in oss att fundera över människans existens.
Gilbert Garcin (1929) började sin bana som fotograf och konstnär vid 65 års ålder.  Det var då han träffade fotografen Pascal Dolesmieux vid en workshop i Arles, och Dolesmieux utlöste omedelbart Garcins fascination för fotografi. Nu är Mr G 85 år och fortsätter att producera sina fotografier utan hjälp av någon digital teknik.

Missa inte denna utställning! Så underbar, annorlunda och rörande.
Eftersom inträdet även gick till Malmö muséer tog jag en sväng inom där också eftersom jag sett en affisch om en utställning med grodbilder. Inte min grej egentligen, men bilderna var riktigt roliga. Mycket professionellt gjort.

Amphibia – att leva på hoppet

Arena:
Malmö Museer
Datum:
Fr 6 jun 2014 - to 15 jan 2015 (10:00 - 17:00)
Kategori:
En fotoutställning om grodornas liv och leverne.
Följ med ner under ytan och upplev grodornas heta kärleksliv och deras utsatthet. Magnus Lundgren, världsberömd naturfotograf från Skanör, presenterar en visuell och estetisk berättelse om grodornas sinnrika vedermödor.

Dom bilder jag nu skall ha med på utställningen i Smygehuk har också lite djurtema faktiskt. Fast mina djur har varit döda mycket länge.
Om alla bilderna jag har lämnat in kommer med kommer jag visa 4 cyanotypier på temat Mortius pecudibus som jag hoppas betyder döda djur på latin.
Ojdå - här var en fisk. Och jag har även med en fågel. Kanske var djur lite fel ord.

Som lite kontrast till allt det döda kommer jag i shopen visa och sälja 4 bilder från mitt Minnesbild-projekt. Somriga och positiva bilder.
Samlingsutställningar är kul tycker jag. Delad glädje dubbel glädje. Och som besökare bör man väl hitta något som lockar bland alla olika bildstilar. Jag gissar att det blir mycket landskap och jag vet att det blir mer ädelprocesser.
Allan och jag kommer cykla ner på fredagen och stanna hela helgen. Skall bo en natt på B&B i Böste och sedan på vandrarhemmet vid fyren. Så om ni har vägarna förbi Smygehuk i helgen och vill träffa mig på utställningen slå gärna en signal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar