söndag 8 januari 2023

2022

 


Ett ljust år för mig personligen men ett mörkt år för världen.

Efter coronan kom det fruktansvärda kriget i Ukraina, avrättningar i Iran och hemska förhållanden i många länder. Man finner inte ord.

För egen del bjöd året på fantastiska resor som hade stått på vänt länge och många andra fina minnen. Redan 2020 hade vi ju köpt flygbiljetter och hyrt kajaker på Grönland så väntan blev lång men i år kom vi äntligen i väg. Jag var lite rädd att jag skulle bli besviken för att vi hade hunnit skruva upp förväntningarna för mycket men resan blev helt fantastisk. Kallt och ruggigt ibland men den underbara naturen med fantastiska isberg gjorde oss alla helt lyriska. Och vilket norrsken!







Såklart finns här på min blogg ett långt eget inlägg om paddlingen med massor av isbergsbilder. Missa inte!

http://anne-gretheholt.blogspot.com/2022/08/en-drom-blir-verklighet-att-paddla-pa.html

Under våren öppnade ÄNTLIGEN Australien upp efter coronan så vi kunde komma dit och träffa denna  underbara tjej:



Vårt barnbarn Essie hade redan blivit 18 månader och vi var så glada för att få träffa henne (och föräldrarna såklart) och göra roliga saker tillsammans.



Under sommaren kom dom alla hit! Vi firade klassisk midsommar i Brandstad, åkte till Kari og Odds hytte i mina hemtrakter, var på Tivoli med roliga speglar och middag på Grøften såklart och mycket annat.








Under hösten ett nytt litet MIRAKEL: Essie fick en lillasyster och vi fick vårt sjätte barnbarn. Bra utdelning på två barn.

Essie är väldigt glad för sin syster Lillie men tycker hon är lite dålig på att leka och dansa.



Hoppas vi får se denna lilla tösen snart!

Ja, det är långt till Australien men något kortare till Brandstad där dom andra barnbarnen bor.

Här blir det hjälp med hästar och hundar och höns och många födelsedagar och annat.







Såklart var Grönland höjdpunkten men jag har också varit med på många andra fina paddlingar: Bohuslän där vi försökte leva på det vi hittade i naturen och en underbar helg i Babes fina stuga vid Bolmen bland annat.








Sen blev det äntligen TJÄRÖFESTIVAL igen och jag var med och arrangerade. Jättekul som vanligt!


Tro det eller ej men mellan Grönland och Tjäröfestival lyckades vi faktiskt klämma in en resa till vårt älskade ALPBACH. Det blev plötsligt vinter, jag vandrade och testade e-bike.



Kolla här för massor av fina bilder från Alpbach

http://anne-gretheholt.blogspot.com/2022/09/vinterkansla-i-alpbach.html

Ädelgruppen i Staffanstorp kämpar på och i höst har jag jobbat med vinterbilder från Alpbach i Chrysotypi


Något mer som har hänt?

Ja, massor såklart:

Jag har börjat jobba för VETERANPOOLEN. Jobbar mest med trädgård men tar några pass på Malmö C nu under vintern.

Jag har fixat mycket med min kajak, gympat, lärt vuxna på Rosengård att cykla, varit på bröllopsfest i Oslo och på tvillingarnas första skolavslutning, vandrat med STF, hållit fotokurs i strokeföreningen och fixat utställning kring vad man gjorde under pandemin.

Man hinner tyvärr inte allt varje år så 2022 blev det inga längre cykelturer för oss. Men vi var en helg i Landskrona och en i Falsterbo i alla fall.




I FFIM har jag varit med och fixat utställning med Malmöbilder som vandrar runt på mötesplatser, Conny och jag fick hastigt och lustigt ställa ut på biblioteket i Trelleborg och förutom styrelsearbete är jag aktiv i både porträtt och gatufotogruppen.

Självporträtt

Jägersro galopp

Sen fick jag till min stora glädje även i år med en bild i RSFs Årsbok. Det var ny jury som jag tycker hade gjort ett jättefint jobb. Min bild till höger på Freja från midsommar.


Och på tal om Freja så fick hon hänga med mig på fotoföreningens utflykt till Alnarp där hon fick låna min ena kamera och tog jättefina bilder. Fångade ekorre och fåglar och den fina naturen.


En annan rolig fotogrej är att Bengt och jag håller i en HÅLKAMERA-kurs tillsammans.

Vi har byggt kameror under hösten och skall fotografera nu i januari.


Såklart har även syster Kari och jag haft vår traditionella förjulstur till Köpenhamn. Lika lyckat som vanligt. Utställningar, god mat och dryck och masse hygge.

Och Allan kom givetvis över för vår vanliga Julefrokost.





Sen blev det mycket mer Köpenhamn: En helg med goda vänner och Tivoli och julefrokost på Grøften med strokeföreningen. Plus några besök på vår favorit Oksen bodega i Tårnby med uspesifiserte smørrebrød och en lille en. Aldrig fel liksom.

Såklart har den aktiva pensionären gjort många andra saker men nu tror jag jag säger hejdå för denna gång och önskar 2023 välkommen med hopp om fred och frihet och nya fina upplevelser.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar