torsdag 29 december 2011

JULFRID

När jag växte upp hade vi några grannar som sällan lyckades köpa julgran i tid. Granarna som var köpta i sista sekunden såg ut därefter och ett år var granen så sned att dom fick binda fast den i trappräcket för att den skulle stå upp. Den historien har vi haft mycket roligt med genom åren - men nu är det slut med det. I år är nämligen vår julgran uppbunden i trappräcket. Den köptes i och för sig i god tid -fast lite hastigt och lustigt utan att kolla så noga- och slängdes ut på balkongen. När jag sedan tog in den ville grenarna inte lägga sig ner som dom skall, granen var väl inte den bästa men framförallt är inte foten den bästa. När vi flyttade till fina V Hamnen fick vi en uridiotisk idé om att saker skulle vara lite finare och mer designade än i Vollsjö. Vilket alltså ledde till at vi har en ursnygg julgransfot som är totalt värdelös. Granen attackerade mig flera gånger, jag hämtade megasågen i källaren och sågade till granen efter bästa förmåga men den envisades med att välta över mig så fort jag försökte släppa eländet. Nästa år får det bli en hederlig julgransfot från Lantmännen eller något.

En annan chic sak som har fått sparken är soffbordet vi också köpte när vi flyttade hit. Också ursnyggt men totalt värdelöst. I samband med att vår son flyttade hit till V Hamnen med sin flickvän fick vi tillbaka vårt goda gamla soffbord som vi en gång i tiden fick från Allans gamla grannar. Det är hur gammalt som helst och helt perfekt: Stort och stabilt med plats för massor med saker och rejäl höjd så man kan äta vid det. På julafton kunde vi bre ut MasterQuiz-spelet samtidigt som vi njöt av mat och dryck. Underbart. Förresten så vann Albin och jag förvånande nog spelet.

Julen brukar för mig betyda korsord och sudoko, men i år har jag blivit modern. Med andra ord bytt till wordfeud. Med tanke på att jag är utlänning går det väl OK.

Annars har det varit födelsedagskalas hos Anna med dubbel förrätt, huvudrätt, efterrätt och sedan gräddtårta på det. Tur man hade sprungit en runda innan.

I dag kommer Katti och Göran. Skall bli kul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar