Jag hann göra det en gång i januari innan mina kvällskurser startade och nu är jag tillbaka igen.
Under tiden har Emma och Göran testat vidare utan att riktigt få till det. Exemplen i vår lärobok visar bilder med kalla rödlila toner som vi har svårt att få fram.
Chrysotypi-processen bygger på Sir John Herschels uppfinning från 1842, som sedan andra fotografer har jobbat vidare med och anpassat.
Vi jobbar med Arches Platine-papper som sensiteras med guld, järnsalt och ligand. Ligand är en bromsare som förhindrar att guldet fälls ut direkt.
Emulsionen är tyvärr nästan ofärgad, vilket gör att den är svår att lägga på i ett jämnt lager. Jag gillar egentligen bäst att sensitera med svamp, men för att få det tunna lager som vi trodde behövdes för att få fram dom röda tonerna testade vi med glasstav denna gång:
En dryg ml vätska läggs på |
och sedan gäller det att dra ut till ett jämnt lager. Bilden ligger på en glasskiva. |
När emulsionen hade torkat eller att vi hade hjälpt den lite med hårtorken var det dags för belysning av provremsor för att hitta rätt tid.
Spänningen är olidlig |
Efter framkallningen 3 olika klarningsbad med natriumsulfit och sköljning.
Emma håller fortfarande på med provremsor till höger, Göran har fått fram en bild som har fina röda toner men lite dålig svärta. Mina fåglar längst bak har bra svärta men saknar det röda. |
Under arbetets gång när man står där och agiterar sin bild i 3x10 minuter kollade vi fåglarna och associerade till Hitchcock och andra skräckfilmer och genast hade jag idéer till en bildserie på detta.
Om man nu bara kunde få rätt på tekniken! Jag vill ha rött!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar