söndag 12 oktober 2014

OM FOTO OCH PADDLING

Livet rullar på. Snart är det jul.
Staffanstorpgruppen som jobbar med gamla processer har hållit på med cyanotypi ett tag. Jag fick ju ihop en serie till utställningen i Smygehuk - efter det har vi haft lite problem - men på senaste träffen testade jag att göra cyanotypi på trä och det gick riktigt bra. Verkar lovande.


För att trät inte skulle suga upp för mycket vatten oljade jag alla sidor förutom emulsionssidan med parafinolja.
Blandade även emulsionen med 3% gelatinlösning och använde kromalun som härdare.

Testet gjorde jag som fotogram - alltså att man endast lägger saker på emulsionssidan innan belysning med sollampa. Men nästa gång tänkte jag testa med negativ också.

Annars är det trånga tider för fotografin i Skåne. Tidningarna drar ner på antalet fotografer, Fotografiska i Malmö-projektet verkar ligga på is, kulturinstitutioner har ont om pengar och Fotografins Rum lägger ner vid årsskiftet. Mycket sorgligt. Var och såg deras sista utställning FLYKT av Anders Hansson tillsammans med Anita och Christina och den var mycket, mycket bra. Något av det bästa jag har sett på länge faktiskt. Missa inte den:

http://www.malmo.se/Kultur--fritid/Kultur--noje/Museer--utstallningar/Malmo-Museer/Fotografi/Fotografins-rum.html



I går var det arbetsdag i kanotklubben. Vi fick monterat värmepump, lagt sten i kaninhålorna och monterat upp en gammal fin kajak i taket så man verkligen ser att det är en paddelklubb.



Sedan fick jag hjälp av Lennart att förlänga min bogserlina. Jag upptäckte ju när jag bogserade från Hallands Väderö att min lina var för kort för höga vågor. Nu har jag satt på en 10 m lång lina som jag på ett fiffigt sätt har virkat ihop så man själv kan välja hur lång man vill ha den.



Fast just nu känns det mer som om det är jag som behöver bogseras. Har haft en envis förkylning/infektion eller vad det är i kroppen i exakt 3 veckor. Har försökt ta det lugnt, har inte paddlat alls förutom Köpenhamn och endast gått små kvällspromenader. Ingen annan träning.
Men i dag skulle jag ge mig ut tillsammans med Marie, Anders och Micha. Tuff motvind till Lagunen och det kändes att min kropp inte riktigt är på topp. Fick kämpa för att hänga med. Fast härlig surf tillbaka och ändå skönt att komma ut i friska luften.

Mitt paddelmål att komma över 1000 km i år kommer inte att uppfyllas dock.  Närmar mig 700 och om det varma vädret håller i sig kan det väl bli några mil till innan året är slut. Carol och jag hade även en idé om att vi skulle paddla 5 mil på en dag men det känns inte heller så realistiskt just nu.
Nåja. Många underbara paddeldagar har vi haft och fler skall det bli.

I går hade Fotografiska Föreningen i Malmö visning av bilder från en stor internationell tävling. Personligen har jag lite svårt för det där med att tävla i fotografi - men Torbjörn Andersson pratade om sina fotoprojekt och det ville man ju inte missa.


Kul också att träffa alla bekanta. Även Bengt var där minsann.
Juryn visade egna bilder och även en del av föreningens medlemmar ställde ut. Jag gillade Susanne Bogrens bilder bäst. Röstade på henne.

Susanne är också med i FFIMs portättgrupp som jag precis har gått med i.
Vi var ute och fotograferade porträtt på varandra en hel kväll och vad händer när jag skall lägga över bilderna till datorn? Minneskortet crashar!
Skall köpa en nytt minneskort som har koder till ett räddningsprogram så får vi se om det går att återskapa filerna. Hoppas, hoppas....

Dessa bilderna har Conny i gruppen tagit. Han har lite mer tur med sina minneskort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar