fredag 7 oktober 2011

SURREALISM

Inspirerad av fotografen Arthur Tress som ofta gör iscensatt surrealistisk fotografi bestämde jag mig för att ge mig ut på djupt vatten och testa en typ av fotografi som jag normalt inte sysslar med. Bilder som skulle kunna fungera som öppna bilder i min kurs. Öppna bilder betyder att dom kan tolkas på olika sätt - i motsättning till slutna bilder som vill att betraktaren skall tolka bilden på ett visst sätt.
Öppna bilder bjuder in och väcker frågor. Göran Segeholm skriver om detta i sin bok Konsten att ta vinnande bilder.
Gulliga Emma ställde alltså upp som modell i söndags morse.
Min granne hade skaffat ett torskhuvud på fiskhoddorna som jag hade fotograferat med Dianan, men jag tänkte att den kunde vara med i det surrealistiska också.


I källaren hade jag hittat en del till en gammal lejondräkt som ungarna hade när dom var små:


Emma hade själv med jättefina attiraljer. Först grävlingmasken som hon fick använda på toppen av en jordhög:


....och inte minst hade hon med en underbar kaninmask. Dessa bilder blev mina favoriter så troligen blir det dom jag kommer använda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar