fredag 7 oktober 2011

MINA PROJEKT

Just nu:
1. Skaffa nytt jobb är givetvis högst på agendan. Någon borde ju vilja ha mig - jag som älskar att jobba! Hittills har det inte blivit några napp, men jag håller humöret uppe än så länge. Innan juni 2012 skall jag ha ett nytt jobb! Fram tills dess är jag fortfarande anställd av Folkuniversitetet och håller gymnasiekurser, seniorkurs, grundkurser och bildkurser.



Anne-Grethe Holt

Anne-Grethe Holt


Fotolärare på Agardhsgymnasiet samt på olika kurser i foto i Lund.
"Estetik räcker inte för mig. Jag vill att bilden skall berätta något. Ställa frågor, slå hål på fördomar, förmedla känslor som kan vara både positiva och negativa."


2. Avancerat digitalt foto för portfolio
är en 7,5 poäng-kurs som jag läser på distans vid Umeå universitet. En liten kurs i och för sig, men den går intensivt på några månader (50%) så det är ganska mycket arbete. Har kämpat mig igenom panorama, HDR, focus stacking och annat smått och gott. Panorama ville jag göra lite annorlunda och tog Turning Torso på höjden istället för det klassiska liggande formatet. Som bonus fick jag med ett par fönsterputsare. Små svarta prickar mitt i - bjuder på en delförstoring.



Vi har även fångat rinnande vatten med stativ och eftersom jag inte är någon skogsmulle direkt fotograferade jag vattenfallet i Västra Hamnen.


Sedan har jag gjort en massa andra tekniska saker som jag inte skall plåga er med. Känns ok att ha gjort
dessa tekniker, men egentligen är det inget för mig. Skall lämna in arbetet i helgen och det skall bli skönt. Nästa uppgift skall handla om öppna och slutna bilder och det skall bli kul. Har redan börjat och söndag morgon kl 9.00 var Emma jättegullig och ställde upp som modell. Det blev lite surrealistiska bilder som kommer i nästa inlägg. Håll till godo.

3. Träning


borde jag som ni ser absolut ägna mig åt. Jag har ju alltid paddlingen (lördag är det paddling i Köpenhamn och söndag fortsättningskurs), men jag inser att jag borde träna mer kondition och benstyrke. Fast det är svårt när jag jobbar nästan varenda kväll, men snart tar vissa kurser slut så då kan jag inte skylla på det i alla fall. Har köpt rullskidor på Stadium. Har du hjälm och knäskydd frågade killen. Men vad tusan - det har jag aldrig när jag åker skidor. Fast kom på att asfalten är lite hårdare än snö så det fick bli skydd toppat med Allans gamla ridhjälm med My Little Pony-klistermärken. Riktigt gulligt.

4. Diana

Diana tillsammans med min Brownie Starlet camera

Här börjat ett analogt fotoprojekt med Dianakamera. Plastic fantastic. Har 3 rullar i kylskåpet som väntar på framkallning. Skolan har ju inga lab längre så nu skall jag jobba i Fotografiska föreningens lab. Har precis varit där och tittat och skall snart få nycklar. Spännande!
Har bestämt att jag skall göra lite tuffa bilder. Arga hundar, kråkor och torskhuvuden med mera. Jag tycker jag har tagit lite för gulliga bilder på sistone så nu skall det bli ändring på det.
Det underbara med analog fotografi är förväntan. Man kan gå länge och tro att man har tagit superbra bilder - ända tills man kommer sig för att framkalla filmerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar