torsdag 13 oktober 2011

VÅTPLÅT OCH PALLADIUM

Är klar med några av mina kvällskurser, vilket betyder att jag kan börja mitt vanliga kvällsliv igen. I måndags var jag på Fotografiska föreningen och lyssnade på Bosse Blomqvist, som visade våtplåtstekniken. Våtplåt, eller kollodiumprocessen, var en fotografisk process som introducerades 1851 och som sedan var den regerande processen tills torrplåterna kom på 1880-talet. Metoden är lite omständlig eftersom plåten måste sensiteras precis innan fotografering och sedan framkallas direkt. Så det gäller att ha ett mörkrum tillgängligt.
Men det är inget som hindrar Bosse, som till och med har fotograferat Öresundsbron och Turning Torso med våtplåtstekniken.
Du kan läsa om tekniken här.
Bosse visade sina fantastiska bilder (kolla hans hemsida), varav jag var allra mest imponerad av hans porträtt. Dom är bara helt enkelt underbara.
Vår ordförande Leif fick sedan sitta modell med nackstöd och allt på grund av den långa exponeringstiden och sedan trollade Bosse fram ett perfekt porträtt. Imponerande!




I går var det äntligen dags för gruppen som jobbar med gamla processer hos Kenneth i Staffanstorp fast det blev inte lika roligt som jag hade tänkt mig eftersom Kenneths dumma PC inte ville ta emot min hårddisk (OK, den är kanske formaterad för Mac, men ändå). Fast det var roligt att träffa alla igen. Nu skall vi jobba en gång till med palladium och sedan går vi över till chrysotypi. Det vet jag knappt vad är, men det skall bli roligt!
Här blandar Kenneth ihop våra magiska vätskor:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar