torsdag 10 februari 2011

NY KAMP MED PALLADIUM

Vårens kamp med gamla fotografiska processer är i full gång. Eftersom alla tycker palladium är en vacker process bestämde vi till min glädje att vi skall fortsätta med det. Jag är inte så mycket för att göra en bild här och en bild där - jag vill gärna få ihop en enhetlig kollektion och förra våren fick jag till 6 palladiotypier som jag är nöjd med. 4 av dessa är antagna till Vår Fotosalong på Landskrona konsthall. Vernissage på lördag - missa inte!
Enda nackdelen med processen är att den är ganska dyr, men det är smäller man får ta. En färdig bild i ca A4-storlek kostar drygt 100 kr (utskriftsnegativ, Arches platin-papper och kemi).

Kenneth kollar Emmas negativ som hon precis har skrivit ut.


Jag bestämde mig för att ägna kvällen åt Snow - en katt jag träffade på Nya Zeeland. Vit katt =mycket svårt. Jag tror den blev lite väl grå, så det får nog bli att skriva ut ett nytt negativ.

Palladiumkloridlösning och järn3oxalat blandas ihop.

Man kan lägga på lösningen med glasstav - som Göran gör här - eller med svamp som jag brukar göra.

Medan emulsionen torkar bjuder Ninni på kaffe och härliga kakor. Denna kväll blev det chockladmuffins och saffransskorpor.

Emma har lite bråttom så då får man ta hårtorken.

Efter belysning 400 sekunder ser bilden ut så här.

Spännande i framkallaren -som är natriumacetat.
Som fix kan man använda EDTA, HCA, citronsyra eller natriumsulfit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar