lördag 12 februari 2011

LANDSKRONA KONSTHALL

I dag var det äntligen vernissage för Vår Fotosalong - en juryerad fotoutstälning på Landskrona konsthall. 72 fotografer från Skåne och Sjælland skickade in bilder. Av dessa blev 22 antagna med totalt 59 verk.

Landskrona konsthall ritades av Sten Samuelson och Fritz Jaenecke och uppfördes 1963 i samband med Landskronas 550-årsjubileium. Det är ett fantastiskt bygge som faktiskt påminner lite om Louisiana. Konsthallen ligger i en underbar skulpturpark mellan Landskrona museum och Citadellet.

Utställningen inleds med Life in plastic av danska Linda Hansen som har fotograferat slitna små plastdjur. Både kul och spännande faktiskt.

Lina - dotter och modell kom till utställningen! Vi tyckte bilderna hängde lite lågt, men det är klart - alla är inte 1.85.

Kenneth visar Bengt storformatskameran som han har fixat medan Ninni fotograferar Christin.
Från Fotografiska föreningen i Malmö kom ett tiotal personer, vilket måste sägas vara en mycket bra statistik. Kul att ni är så aktiva utställningsbesökare!

Vid invigningen var det riktigt fullt med folk!

Mina bilder. Minnesbild 1-4. Ett pågående projekt om barndomsminnen, om tiden som flytt, om det man minns eller tror man minns.

En härlig solig dag som gjorde lokalen ännu vackrare, - men som givetvis inte var helt optimalt för att titta på bilderna. Det blev lite reflexer.

Fredrik kom med sin familj!

Jättekul med alla andra som också kom: Gamla kompiser från livet på landet, Allans barndomsgrannar från Borstahusen, familj, vänner, fotografer och sist men inte minst 3 elever från Fotoskolan. Nu sitter jag här med lägenheten full av vackra blommor och hälsningar och njuter. I morse var jag lite småledsen faktiskt. Verkligheten börjar komma ikapp mig -jag inser att livet med skolan går mot sitt slut och jag har inte en aning om hur framtiden blir. Vilket är ganska frustrerande - även om jag givetvis inser att det är ett ilandsproblem. Som säkert löser sig. I alla fall försvann alla mörka tanker en dag som denna. Tack alla!

3 kommentarer:

  1. Hejsan, mitt namn är Richard Jenders och jag ställer också ut på vår fotosalong i Landskrona. Först vill jag säga att det var skoj att se dina bilder dom var intressanta. Tyckte speciellt om den längst till höger som var ur focus. Har du ställt ut mycket förr?

    Sen undrar jag om det skulle vara ok om jag "lånar" två av dina bilder (bild nr 2 & 7 räknat uppifrån och ner) här ifrån vernisaget igår till min sida då jag (så klart) glömde att ta med min egen kamera. Jag kommer självklart att skriva ditt namn som fotograf.

    Är inte detta okey så förstår jag fullständigt.

    MVH/Richard Jenders

    SvaraRadera
  2. Hej
    och tack för dina fina ord! Ja, jag har ställt ut ganska mycket får man väl säga. Men är ändå jätteglad över att ha kommit med på denna fina utställning. Du får gärna låna bilderna - länka gärna till min sida så får jag kanske lite fler besökare. Och skicka mig gärna din bloggadress.
    Jag tror också jag har en bild där din bild är med, så om du skickar din mailadress kan jag skicka den också. Den här typen av bilder skall bara spridas. Min mailadress är anne-grethe.holt@folkuniversitetet.se

    SvaraRadera
  3. Hejsan, det var så lite så, fina saker förtjänar fina ord ;) Ja det är en jätte rolig tillställning att vara med på, roligt också att det kom så många igår. Va snällt av dig att jag får låna dina bilder av dig,kommer absolut att länka hit och säga till folk att gå in oc htitta, som du säger så är det bra ju mer det sprids!

    Ja du får jätte gärna skicka bilder där den är med, jag skickar ett mail till dig med det samma, min hemsida heter - www.jenders.se.

    MVH/Jenders

    SvaraRadera