söndag 21 augusti 2011

PLANKET

I går var det dags för årets Planketutställning i Malmö. Platsen var staketet kring Folkets Park och jag visade mina Cirkusbilder. Ungefär såhär såg det ut:


Bilderna är från min tid som journalist/fotograf på tidningen Kvinnheringen i Norge för väldigt länge sedan, -vilka jag nu har kopierat med lithframkallare.
Lithframkallare är lite som rysk roulette, - man vet aldrig riktigt hur resultatet blir - men här tycker jag att jag fick fram ett resultat som passar bra till bilderna och mina tankar kring dom.
Responsen från besökarna var bra, så då blir man ju lite glad i magen.

Vädergudarna visade upp sin allra bästa sida och både utställare och besökare njöt i solskenet.



I övrigt är Planket som en stor härlig firmafest där man träffar före detta elever, fotografer man känner väl och fotografer man inte känner lika väl.

Ida, alltid god och glad - med sina pingviner. Nu skall hon till Uganda och fotografera bergsgorillor.

Særún kom förbi och berättade om Mary Ellen Mark-workshopen på Island. Avundsjuk? Gissa om!
Och Bengt kom på cykel från Lund för att kolla våra bilder och snacka lite.

På utställningen kunde man hitta digitala printar givetvis, men också videokonst, gummitryck och våtplåtar. Stor bredd i både motiv och tekniker.

Jag träffade väldigt många gamla elever som fortfarande är aktiva med sitt fotograferande och givetvis filosoferar man lite kring hur surt det är att skolan nu försvinner. Var skall nu alla unga människor få sin fotografiska grund?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar