tisdag 30 augusti 2011

ST PETERSBURG

St Petersburg är en mycket vacker stad med vattnet och sina broar.
Nu skall man givetvis inte döma för mycket efter en dag i regn - men till min besvikelse var det fortfarande väldigt mycket öst.
Nu är jag i och för sig inte så att jag automatiskt tycker att väst är bäst och öst är värst. Absolut inte. Men det var för mycket njet. Njet -inget kaffe här. Utan förklaring. På restaurangen ville vi ha klassiska Biff Stroganoff, men det serverades endast onsdag till söndag. Lammkorv fanns, men det var lite problem med pommes som därför tog lång tid, ännu mer problem med ketchupen som inte fanns (annat än på matsedeln) och framförallt var det stora problem med växelpengar.

Nåja. Vi började i alla fall som vi oftast gör med en båttur. Guiden pratade endast ryska - så man fick använda sitt visuella seende. Men det var fint.



Sedan kom regnet och upptäckarlustan kom av sig lite.






Vi sökte skydd på Café St Petersburg, som var en mer positiv överraskning än övriga serveringsställen. Vänlig personal som serverade allt vi beställde utan problem. Och vodkan var förvånansvärd god.
Marie hade tipsat om en björn som gjorde konster men den såg vi aldrig och när vi kom hem såg jag på facebook att Ewa-Mari hade med några bilder på en utställning i staden men det visste vi ju inte heller då.




En dag går snabbt och med gruppvisa får man ju inte drälla runt hur som helst men måste snällt infinna sig på bussen vid avtalad tid.

Goodbye Russia - jag ger dig kanske en ny chans en annan gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar