onsdag 24 augusti 2011

TALLINN

Tallin visade upp sig från sin bästa sida denna soliga dag.


Gamla staden var jättemysig, liv och rörelse på uterestaurangerna och även marknaderna var trevliga eftersom försäljarna inte alls var så påträngande som brukligt är på marknader. Fast tyvärr är jag hopplös på att pruta. Min dotter - hon kan pruta ner vadsomhelst till ingenting. Jag bara betalar vad dom vill ha, men det skall man givetvis inte göra. Så jag handlade inget på marknaden. Jag är verkligen en superdålig shoppare, men vi köpte i alla fall en liten karusell som minne.
Jag är mer för upplevelser och det hittade jag:
Framförallt ett underbart fotmuseum. En riktig pärla för mitt fotohistoriska intresse:

Gamla fotografier och kameror, handkolorerade bilder, fotografens arbetsrum och ateljé med ställning till stöd för dom långa exponeringarna med mera. Underbart!

Sedan vidare till en annan höjdare: Museum för tortyrinstrument från medeltiden. Inget man får missa!





Annars fika och lunch med bortsj och ölen som alltid är lika god! Och promenad upp till slott på topp för utsikt och översikt och hela tiden passa klockan så man inte blev akterseglad av kryssningsbåten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar