torsdag 15 oktober 2015

HUNDRA PROCENT



En ny hundraprocentare: Med andra ord en dag då allt är perfekt eller egentligen bättre än perfekt.

Först en lugn mysig dag i Flagstaff som började med besök på Lowell Observatory. Planeter är inte riktigt mitt område men jag fattade i alla fall så mycket som att dom var väldigt förgrymmade över att inte Pluto längre är klassad som en planet. Clyde Tombaugh upptäckte Pluto 1930 efter att ha jobbat 20 timmar per dag i 9 månader. Snacka om att vara hängiven! All respekt!


Sedan lunch på Diabloburger. Hamburgare är inte heller mitt specialområde men denna var faktiskt jättefin så jag frångår principen att inte lägga upp burgarbilder.
Grekisk variant med getost och pinjenötter!



Resten av dagen strosade jag runt och fotograferade i mysiga Flagstaff.









En liten biltvätt kanske?



Tog också reda på att det på väg mot Grand Canyon fanns en stollift upp till 3500 meter. Wow!
Lyckades sälja in det hos Allan. Enda nackdelen var att vi då skulle komma lite sent till Grand Canyon och det ville vi inte för hotellen där är svinigt dyra.
Jag hittade då Ski Lift Lodge & Cabins som låg nära liften och var jättebilligt så det fick bli nästa dags plan.

Även denna kväll middag på Grannys Closet som var fullsatt av människor som spelade musikquiz. Troligen studenter - dom såg ut så - och grupperna hade väldigt studentikosa namn som till exempel Sexual Abuses och annat smaklöst.
När quizen var slut och vinnaren korad gick dom hem och vi blev lämnade kvar med en avdankad indian.

Nästa morgon på med kläder för 3500 meters höjd. Kollar såklart av facebook innan avfärd och ser då att min nyfunna fotografvän Roland tipsar om dom röda bergen i Sedona.
Vi googlar, det ser jättefint ut men det är ju på fel håll!
Fast vad är fel håll egentligen? Av med fleecen, på med shorts och kurs söderut. Bättre att kasta sig iväg istället för att sitta där och facebooka.

Ett beslut som vi inte ångrar. Det var en helt underbar väg ner till staden. Serpentinväger, dom röda bergen, mysiga campingplatser där folk grillade och så kom såklart skolbussen mitt i alltihopa. Det tycker jag är fantastiskt i USA. Man kan vara riktigt in the middle of nowhere men det kommer alltid en gul skolbuss.







Sedona var en jättemysig stad omgiven av dom röda bergen. Lite konstnärligt och bohemiskt och såklart turistigt men mycket mer genuint än till exempel Galtenburg.


Vi ville inte lämna staden direkt så vi tog en sen frukost - Allan Arizonskt och jag grova pannkaker med färsk frukt och kaktussirap. Hur gott som helst!

Ski Lift Lodge & Cabin visade sig vara ett riktigt klipp. 60 dollar för ett rum och då ingick biljetterna till liften! Som vi hade tänkt betala 12 dollar styck för.
Annars som en mysig liten stugby.

Liften var härlig också. Vi är helt i slutet på sommarsäsongen nu - snart kommer snön - vi kunde njuta av höstfärgerna i liften men på toppen var det T-shirtväder.
Inte helt lätt att gå av en skidlift utan skidor - speciellt inte för Allan som är handikappad - men han gjorde verkligen sitt bästa: Sprang lite först, hoppade sedan en lång bit på sitt friska ben innan han avslutade med en perfekt volt.
Fantastisk utsikt och häftigt att vara så högt. Jag undrar om jag någonsin har varit så högt uppe faktiskt.




Från toppen kunde man på vintern välja mellan svart pist och svart pist och svart pist.






Nu sitter jag på balkongen och bloggar i solnedgången. En magisk kväll med ett glas vitt bredvid. Snart middag på restaurangen mitt emot.
Sämre kan man ha det!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar